Su ostukorv on hetkel tühi!
Lugemisoskuse toetamine
Maili juhendamisel on teil võimalik tellida
- õpetajatele elurõõmsaid ja praktilisi lugemiskoolitusi
- lapsevanematele inspireerivaid ja praktilisi lühikoolitusi, peredele, õpetajatele ja spetsialistidele, lugemisnõustamist kõigile huvilistele, lugemisjoogat lastele, lugemisringe ja lugemisjoogat.
Lugemisnõustamine
Lugemisnõustamine on suunatud vanematele, kes soovivad toetada oma lapse lugemisoskust või on mures oma lapse lugemise pärast.
Lugemisnõustaja kohtub vanemaga, et teda kuulata ja anda soovitusi, milliseid lugemistegevusi koos lapsega kodus teha. Lapsega toimub mänguline tegevus, et saada teada, kus tema lugemisoskuse areng hetkel on. Lugemisnõustaja annab selle põhjal praktilisi soovitusi, mida teha kodus, et lapse lugemishuvi ja lugemisrõõm tõuseks.
Lugemisnõustaja Maili Liinev on praktiseriv 20-aastase kogemusega eripedagoog, kellel on endal koduõppel olev poeg, kellel on düsleksia ja ATH. Maili on juhtinud projekti Lugemispesa ja Eesti Lugemisühingut.
Lugemisnõustamine toimub veebis või Tallinna vanalinna Pikk 7-10 ja võtab aega umbes üks tund.
Mis on lugemisjooga?
Lugemisjooga sündis usust ja kogemusest, et lapsed õpivad lugema kõige paremini läbi loomuliku huvi, mängu ja rõõmu. Panin kokku oma lugemisnõustaja teadmised ja kogemused, lastejooga praktika ja oma kogemused ema ja õpetajana. Lugemisjooga on tähtede õppimise viis läbi loovliikumise ja lugemismängude. Lugemisjooga sobib väga hästi ka lugemispessa, mille üks leiutajatest ma olen olnud.
Olen tegelenud kundalini joogaga palju aastaid ja õppinud lastejooga õpetajaks. Olen olnud lastejooga õpetaja lasteaias ja koolis, kus kogesin, et lapsed vajavad väga aega rahunemiseks ja oma tegevuse mõtestamiseks. Usun, et lastejooga on imeline viis nautida läbi liikumise olemist, kogeda rõõmu, keskendumist ja lõdvestust.
Lapsevanemad, õpetajad ja spetsialistid teavad, et iga lapse tee lugemise juurde on erinev. Me oleme ka kogenud, et tänapäeva lapsed on väga liikuvad, nende tähelepanu on hajuvam ja nad vajavad väga paljudes tegevustes individuaalset tuge ja tähelepanu. See ei ole halb ega hea, see on reaalsus. Laps, kes võiks kasvada looduses, kus saab palju liikuda, uurida, kus on väike turvaline grupp ja hea grupijuht, kes loob lastele turvalise ja sobiva õpikeskkonna.
Reaalsus on see, et lapsed õpivad suurtes gruppides, enamasti ei ole võimalus neil liikuda piisavalt ja ka abi ja tuge ei ole alati võimalik igale lapsele pakkuda. Ja ometi soovime me, et iga laps õpiks omas tempos, et lapsel oleks huvitav ja ta saaks panna end proovile.
Lugema õppimine on lasteaia ja kooli üks baasoskuseid, millega tegelevad kõik õpetajad. Traditsiooniliselt kõlab „lugema õppimine“ akadeemiliselt ja tõsise tegevusena. Ometi võib tähtede õppimine ja lugemine olla rõõmus ja huvitav tegevus. Teadlased on tõestanud, et kui inimene õpib rõõmuga, siis õpib ta kordades kiiremini.
Olin juba aastaid tegelenud laste lugema õppimise teemaga: Lugemispesa projekt, Eesti Lugemisühingu juhtimine, eripedagoog-lugemisnõustajana töötamine ja oma poja õpetamine (kellel on düsleksia). Lastejooga õpetajaks õppimine ja praktiseerimine tekitas minus spontaanse mõtte: neid kahte saab siduda ja sündiski lugemisjooga.
Lugemisjooga ei ole midagi ainulaadset ega täiesti uut. Pigem on see mõtteviis, et lugema õppimise aluseks on lugemisrõõm-ja huvi ja mäng on lapse kõige olulisem tegevus. See on võimalus muuta laste tegevused lasteaias ja algkoolis mänguliseks. Lapsed saavad rohkem õppida tundma oma keha ja meelt.
Lugemisjooga elemente võib kasutada lihtsalt koos lastega, et muuta päeva mängulisemaks, liikuvamaks ja loovaks. Lugemisjooga koolituse eesmärk on anda õpetajatele inspiratsiooni ise looma uusi mänge, lugemis-ja liikumismänge. Oluline, et õpetaja ise tunneks rõõmu, tegevuses oleks liikumist ja tähti või häälikuid.
Lugemisjooga tund on ehitatud sarnaselt lastejoogatunnile: esmalt sissehääletsus (oluline keskendumine ja kohalolu), soojendusharjutused (tähekujud kehaga), mängud ja liikumistegevused (lugemisjooga mängud), lõõgastus ja meditatsioon.
Sissehäälestus tähendab seda, et laps peab harjutama end keskenduma, märkama ennast, oma keha ja meeli. Lugemiseks on samamoodi vaja osata olla rahulikult paigal, keskenduda ja vaadata silmadega teksti. Lugemisjooga oluline osa ongi olemine põgusalt vaikuses, kasutades selleks nt erinevaid helisid, teokarpe, mida kuulata jne.
Soojendusharjutuste klassika on oma esinimetähe näitamine kehaga ja teiste tähtede kehaga loomine. Tähti saab teha sõrmedega, kätega, kehaga, varbaga jne.
Lugemisjooga mängude põhimõte on see, et laps ei pea teadma, et ta õpib tähti ja lugema- ta peaks eelkõige mängima ja nautima tegevust.
Populaarne lugemisjooga mäng on puutetundlik lõng, mis on tavaline lõng põrandal maas tähekujuliselt ja millele astudes teeb see selle tähe häält (laps teeb selle hääliku häält ja hoiab liikudes tasakaalu).
Ka interneti või wifi mäng tekitab lastes ja täiskasvanutes elevust: selleks seisavad lapsed hanereas ja viimane kirjutab eesseisjale ühe tähe seljale ja nii hakkab täht liikuma. Samal ajal on kõik teised ise wifid, kes püüavad interneti laineid ja elevus tekib eriti siis, kui saab koos uurida, kus oli leviauk.
Liikumismänge on ka sulghäälikute kohta, hääliku kuulmise kohta ja tähekujude kirjutamise kohta. Tähti saab väga edukalt kirjutada ka lõngaga põrandale või õhku, üksi või koos. Ka suurema grupiga saab luua tähekujusid ja väga vahva, kui keegi neid pildistab, siis saab kohe vaadata, mis täht ja mis pidi on. Tähti saab laduda ka makaronidest, kirjutada mannale või sõrmeotsa, et siis neid omavahel ühendada. Lugemisjooga koolitusel on kokku kirjeldatud üle 30 erineva mängu.
Lõõgastus on aeg, kus lugemisjoogas osaleja lamab vaikuses, muusikat kuulates või ettelugemist nautides. Oluline, et ta on täielikult rahunenud ja tunneb end mõnusalt. Ettelugemine on suurepärane viis suurendada lugemishuvi, sõnavara ja oskust kuulata.
Laste meditatsioonis võib olla paar minutit lihtsalt keskendumist, mõni meditatiivne laul, elusmuusika kuulamine jne. Oluline, et laps tajuks kohalolu ja rõõmu enda sees.
Lugemisjooga tund annab võimaluse olla täiesti kohal oma keha ja meelega, nautida tegevust, panna end proovile, olla loov ja tunda tegevusest rõõmu.
Lugemisjooga kõige olulisemad põhimõtted on.
- Iga laps on erinev lugeja ja tähtede õppija
- Lugema saab õppida läbi rõõmu ja loomuliku huvi
- Läbi keha kogedes õpime rohkem
- Õpetaja peab olema ise inspireeritud
- Vigu ei otsita- parandatakse läbi jaatuse ja rõõmu
- Tähed võivad olla ka peegelpildis ja laps võib eksida- see on hea võimalus ka aruteluks, et miks need tähed võivad segi minna ja mida tähendab peegelpildis täht.
- Loovus on väga oluline, laps võib ise mõelda välja mänge ja tegevusi, õpetaja julgeb võtta vastu lapse ideed ja nendega jätkata.
- Keskendumine, vaikus ja lõõgastus on lugemisjooga osad ja annavad lapsele võimaluse end paremini tunda õppida
Lugemisjooga koolitused õpetajatele- annavad võimaluse viia loovalt lugema õppimise paljude lasteni. Koolitusel teeme kõik harjutused ise läbi ja eesmärk on õpetajaid inspireerida ise olema loov ja mänguline. Lugemisjooga koondab endasse vanad ja uued mängud ja ei sisalda ainuõigeid meetodeid- mida õpetaja lapsega teeb sõltub õpetajast, lastest ja olukorrast. Lugemisjooga koolitus on lastejoogatunni moodi- alustame kohaloleku häälestusega, teeme soojenduse, mängime loovaid liikumismänge, lõdvestume ja lõpetame vahva meditatsiooniga. Mõned õpetajad on olnud mures, et tahaks õppida lugemismänge, aga joogat ei soovi teha. Siiani on kõik osalejad rahul olnud ja avastanud, et jooga on võib olla midagi väga lihtsat ja mõnusat. Osalejad on väga kiitnud seda, et koolitus on praktiline ja andnud tagasisidet, et on saanud ka ise hoolingut- lõõgastust ja inspiratsiooni.
Tule lugemisjooga koolitusele (vaata meie koolituskalendrit) või telli enda asutusse lastejooga, lugemisjooga või emakeele tegevuste koolitus.
Kui soovid lihtsalt emakeele tegevuste inspireerivat ja praktilist koolitust, siis võta ühendust, saame kohadada koolitust ka ilma joogata.
Lugemisjooga on saanud jõudu lugemispesa mõtteviisist, loe täpsemalt lugemispesast.
Lugemisjooga on lugema õppimine läbi loovliikumise.
Videokoolitused lugemisteemadel
“Kohustuslik kirjandus tapab lapse lugemishuvi”
Kohtumine Maili Liineviga Viljandi Linnaraamatukogus
Uuri ise
Lugemispesade koduleht ja tasuta digiraamat
“Hoolingu Lugemisnõustaja annab nõu” (Pere ja kodu jaanuar 2021)
„Tere, tähed“ (Pere ja kodu september 2016)
„Kuidas tõsta lapses lugemishuvi” (Pere ja kodu märts 2016)
Laste lugemishuvi (video)
Tähenärja Lastetoas (video)
Lugemisjooga (Delfi artikkel)
Lastetoa saade: Tähespordipäev (KPTGBD)
Lastetoa saade: Tähenärija ja H-täht
Lastetoa saade: Kohtumine tähenärijaga
Lastetoa saade: Naljajutud lugemispesas
Lastetoa saade: Täishäälikud lugemispesas
Lastetoa saade: Võõrtähed lugemispesas
Lastetoa saade: S- täht lugemispesas
Maili Liinev on eripedagoog-nõustaja, kasvatusteaduste MA, on töötanud lasteaiaõpetajana, eripedagoogina lasteaias ja koolis, väikeklassiõpetajana ja töötab ka hetkel eripedagoog- lugemisnõustajana, superviisorina ja koolitajana Hoolingus. Maili on olnud projekti Lugemispesa üks loojatest ja juhtidest; ta on leiutanud lugemisjooga. Mailil on kaks last ja ta omab kogemust õpetada düsleksiaga last.
Tagasiside
Epu ema
Meie pesamuna Epp ei ilmutanud veel 5-aastaselt mingit huvi lugemise vastu. Tähed olid kenasti selged, kirjutada oskas ka, aga raamatute lugemist pidas suurema õe ja venna tegevuseks. Vanematena proovisime läbi korduvalt rida nippe, kuidas temas lugemishuvi tekitada. Vaatasime koos pildi-ja juturaamatuid, lasime tal ise väikseid poenimekirju koostada ja siis poes selle järgi asju korvi otsida, palusime liigeldes “abi” tänavanimetuste lugemisel, näitasime ise eeskuju raamat kõhul diivanil lugedes jne jne. Tirts ei näidanud aga mingit omapoolset huvi. Lasteaia viimase rühma saabudes osalesime Maili läbiviidud lugemisalasel koolitusel ning sealt algas meie pesamuna lugemisareng. Nad kohtusid Mailiga 2-3x kuus ca paari kuu vältel ning see, milliseks kujunesid järgmised aastad, üllatas meid kõiki. Mitmendat aastat järjest on Eesti Lastekirjanduse Keskus teda kui usinat lugejat tunnustanud “Hea Lugeja” aukirja ja märgiga. Eelmisel õppeaastal, st 3ndas klassis oli tal eesmärk kooliaastas lugeda 100 raamatut, selle ületas ta 9 raamatuga. Lühidalt – meil on vägagi põhjust oletada, et Maili oskuslik juhendamine mängis siin VÄGA suurt rolli.