Su ostukorv on hetkel tรผhi!
Lugemisoskuse toetamine

Maili juhendamisel on teil vรตimalik tellida
- รตpetajatele elurรตรตmsaid ja praktilisi lugemiskoolitusi
- lapsevanematele inspireerivaid ja praktilisi lรผhikoolitusi, peredele, รตpetajatele ja spetsialistidele, lugemisnรตustamist kรตigile huvilistele, lugemisjoogat lastele, lugemisringe ja lugemisjoogat.
Lugemisnรตustamine
Lugemisnรตustamine on suunatud vanematele, kes soovivad toetada oma lapse lugemisoskust vรตi on mures oma lapse lugemise pรคrast.
Lugemisnรตustaja kohtub vanemaga, et teda kuulata ja anda soovitusi, milliseid lugemistegevusi koos lapsega kodus teha. Lapsega toimub mรคnguline tegevus, et saada teada, kus tema lugemisoskuse areng hetkel on. Lugemisnรตustaja annab selle pรตhjal praktilisi soovitusi, mida teha kodus, et lapse lugemishuvi ja lugemisrรตรตm tรตuseks.
Lugemisnรตustaja Maili Liinev on praktiseriv 20-aastase kogemusega eripedagoog, kellel on endal koduรตppel olev poeg, kellel on dรผsleksia ja ATH. Maili on juhtinud projekti Lugemispesa ja Eesti Lugemisรผhingut.
Lugemisnรตustamine toimub veebis vรตi Tallinna vanalinna Pikk 7-10 ja vรตtab aega umbes รผks tund.
Mis on lugemisjooga?
โLugemisjooga sรผndis usust ja kogemusest, et lapsed รตpivad lugema kรตige paremini lรคbi loomuliku huvi, mรคngu ja rรตรตmu. Panin kokku oma lugemisnรตustaja teadmised ja kogemused, lastejooga praktika ja oma kogemused ema ja รตpetajana. Lugemisjooga on tรคhtede รตppimise viis lรคbi loovliikumise ja lugemismรคngude. Lugemisjooga sobib vรคga hรคsti ka lugemispessa, mille รผks leiutajatest ma olen olnud.
Olen tegelenud kundalini joogaga palju aastaid ja รตppinud lastejooga รตpetajaks. Olen olnud lastejooga รตpetaja lasteaias ja koolis, kus kogesin, et lapsed vajavad vรคga aega rahunemiseks ja oma tegevuse mรตtestamiseks. Usun, et lastejooga on imeline viis nautida lรคbi liikumise olemist, kogeda rรตรตmu, keskendumist ja lรตdvestust.
Lapsevanemad, รตpetajad ja spetsialistid teavad, et iga lapse tee lugemise juurde on erinev. Me oleme ka kogenud, et tรคnapรคeva lapsed on vรคga liikuvad, nende tรคhelepanu on hajuvam ja nad vajavad vรคga paljudes tegevustes individuaalset tuge ja tรคhelepanu. See ei ole halb ega hea, see on reaalsus. Laps, kes vรตiks kasvada looduses, kus saab palju liikuda, uurida, kus on vรคike turvaline grupp ja hea grupijuht, kes loob lastele turvalise ja sobiva รตpikeskkonna.
Reaalsus on see, et lapsed รตpivad suurtes gruppides, enamasti ei ole vรตimalus neil liikuda piisavalt ja ka abi ja tuge ei ole alati vรตimalik igale lapsele pakkuda. Ja ometi soovime me, et iga laps รตpiks omas tempos, et lapsel oleks huvitav ja ta saaks panna end proovile.
Lugema รตppimine on lasteaia ja kooli รผks baasoskuseid, millega tegelevad kรตik รตpetajad. Traditsiooniliselt kรตlab โlugema รตppimineโ akadeemiliselt ja tรตsise tegevusena. Ometi vรตib tรคhtede รตppimine ja lugemine olla rรตรตmus ja huvitav tegevus. Teadlased on tรตestanud, et kui inimene รตpib rรตรตmuga, siis รตpib ta kordades kiiremini.
Olin juba aastaid tegelenud laste lugema รตppimise teemaga: Lugemispesa projekt, Eesti Lugemisรผhingu juhtimine, eripedagoog-lugemisnรตustajana tรถรถtamine ja oma poja รตpetamine (kellel on dรผsleksia). Lastejooga รตpetajaks รตppimine ja praktiseerimine tekitas minus spontaanse mรตtte: neid kahte saab siduda ja sรผndiski lugemisjooga.
Lugemisjooga ei ole midagi ainulaadset ega tรคiesti uut. Pigem on see mรตtteviis, et lugema รตppimise aluseks on lugemisrรตรตm-ja huvi ja mรคng on lapse kรตige olulisem tegevus. See on vรตimalus muuta laste tegevused lasteaias ja algkoolis mรคnguliseks. Lapsed saavad rohkem รตppida tundma oma keha ja meelt.
Lugemisjooga elemente vรตib kasutada lihtsalt koos lastega, et muuta pรคeva mรคngulisemaks, liikuvamaks ja loovaks. Lugemisjooga koolituse eesmรคrk on anda รตpetajatele inspiratsiooni ise looma uusi mรคnge, lugemis-ja liikumismรคnge. Oluline, et รตpetaja ise tunneks rรตรตmu, tegevuses oleks liikumist ja tรคhti vรตi hรครคlikuid.
Lugemisjooga tund on ehitatud sarnaselt lastejoogatunnile: esmalt sissehรครคletsus (oluline keskendumine ja kohalolu), soojendusharjutused (tรคhekujud kehaga), mรคngud ja liikumistegevused (lugemisjooga mรคngud), lรตรตgastus ja meditatsioon.
Sissehรครคlestus tรคhendab seda, et laps peab harjutama end keskenduma, mรคrkama ennast, oma keha ja meeli. Lugemiseks on samamoodi vaja osata olla rahulikult paigal, keskenduda ja vaadata silmadega teksti. Lugemisjooga oluline osa ongi olemine pรตgusalt vaikuses, kasutades selleks nt erinevaid helisid, teokarpe, mida kuulata jne.
Soojendusharjutuste klassika on oma esinimetรคhe nรคitamine kehaga ja teiste tรคhtede kehaga loomine. Tรคhti saab teha sรตrmedega, kรคtega, kehaga, varbaga jne.
Lugemisjooga mรคngude pรตhimรตte on see, et laps ei pea teadma, et ta รตpib tรคhti ja lugema- ta peaks eelkรตige mรคngima ja nautima tegevust.
Populaarne lugemisjooga mรคng on puutetundlik lรตng, mis on tavaline lรตng pรตrandal maas tรคhekujuliselt ja millele astudes teeb see selle tรคhe hรครคlt (laps teeb selle hรครคliku hรครคlt ja hoiab liikudes tasakaalu).
Ka interneti vรตi wifi mรคng tekitab lastes ja tรคiskasvanutes elevust: selleks seisavad lapsed hanereas ja viimane kirjutab eesseisjale รผhe tรคhe seljale ja nii hakkab tรคht liikuma. Samal ajal on kรตik teised ise wifid, kes pรผรผavad interneti laineid ja elevus tekib eriti siis, kui saab koos uurida, kus oli leviauk.
Liikumismรคnge on ka sulghรครคlikute kohta, hรครคliku kuulmise kohta ja tรคhekujude kirjutamise kohta. Tรคhti saab vรคga edukalt kirjutada ka lรตngaga pรตrandale vรตi รตhku, รผksi vรตi koos. Ka suurema grupiga saab luua tรคhekujusid ja vรคga vahva, kui keegi neid pildistab, siis saab kohe vaadata, mis tรคht ja mis pidi on. Tรคhti saab laduda ka makaronidest, kirjutada mannale vรตi sรตrmeotsa, et siis neid omavahel รผhendada. Lugemisjooga koolitusel on kokku kirjeldatud รผle 30 erineva mรคngu.
Lรตรตgastus on aeg, kus lugemisjoogas osaleja lamab vaikuses, muusikat kuulates vรตi ettelugemist nautides. Oluline, et ta on tรคielikult rahunenud ja tunneb end mรตnusalt. Ettelugemine on suurepรคrane viis suurendada lugemishuvi, sรตnavara ja oskust kuulata.
Laste meditatsioonis vรตib olla paar minutit lihtsalt keskendumist, mรตni meditatiivne laul, elusmuusika kuulamine jne. Oluline, et laps tajuks kohalolu ja rรตรตmu enda sees.
Lugemisjooga tund annab vรตimaluse olla tรคiesti kohal oma keha ja meelega, nautida tegevust, panna end proovile, olla loov ja tunda tegevusest rรตรตmu.
Lugemisjooga kรตige olulisemad pรตhimรตtted on.
- Iga laps on erinev lugeja ja tรคhtede รตppija
- Lugema saab รตppida lรคbi rรตรตmu ja loomuliku huvi
- Lรคbi keha kogedes รตpime rohkem
- รpetaja peab olema ise inspireeritud
- Vigu ei otsita- parandatakse lรคbi jaatuse ja rรตรตmu
- Tรคhed vรตivad olla ka peegelpildis ja laps vรตib eksida- see on hea vรตimalus ka aruteluks, et miks need tรคhed vรตivad segi minna ja mida tรคhendab peegelpildis tรคht.
- Loovus on vรคga oluline, laps vรตib ise mรตelda vรคlja mรคnge ja tegevusi, รตpetaja julgeb vรตtta vastu lapse ideed ja nendega jรคtkata.
- Keskendumine, vaikus ja lรตรตgastus on lugemisjooga osad ja annavad lapsele vรตimaluse end paremini tunda รตppida
โ
Lugemisjooga koolitused รตpetajatele- annavad vรตimaluse viia loovalt lugema รตppimise paljude lasteni. Koolitusel teeme kรตik harjutused ise lรคbi ja eesmรคrk on รตpetajaid inspireerida ise olema loov ja mรคnguline. Lugemisjooga koondab endasse vanad ja uued mรคngud ja ei sisalda ainuรตigeid meetodeid- mida รตpetaja lapsega teeb sรตltub รตpetajast, lastest ja olukorrast. Lugemisjooga koolitus on lastejoogatunni moodi- alustame kohaloleku hรครคlestusega, teeme soojenduse, mรคngime loovaid liikumismรคnge, lรตdvestume ja lรตpetame vahva meditatsiooniga. Mรตned รตpetajad on olnud mures, et tahaks รตppida lugemismรคnge, aga joogat ei soovi teha. Siiani on kรตik osalejad rahul olnud ja avastanud, et jooga on vรตib olla midagi vรคga lihtsat ja mรตnusat. Osalejad on vรคga kiitnud seda, et koolitus on praktiline ja andnud tagasisidet, et on saanud ka ise hoolingut- lรตรตgastust ja inspiratsiooni.
Tule lugemisjooga koolitusele (vaata meie koolituskalendrit) vรตi telli enda asutusse lastejooga, lugemisjooga vรตi emakeele tegevuste koolitus.
Kui soovid lihtsalt emakeele tegevuste inspireerivat ja praktilist koolitust, siis vรตta รผhendust, saame kohadada koolitust ka ilma joogata.
Lugemisjooga on saanud jรตudu lugemispesa mรตtteviisist, loe tรคpsemalt lugemispesast.
Lugemisjooga on lugema รตppimine lรคbi loovliikumise.
Sa ei ole kellestki parem.
Doris Kareva
Sa ei ole kellestki halvem.
Sulle on antud maailm.
Nรคe, mis seal nรคha.
Hoia seda, mis on
su รผmber, hoia, kes kรตrval.
Kรตik olendid omamoodi on naljakad.
Kรตik on รตrnad.
Videokoolitused lugemisteemadel
โKohustuslik kirjandus tapab lapse lugemishuviโ
Kohtumine Maili Liineviga Viljandi Linnaraamatukogus
Uuri ise
Lugemispesade koduleht ja tasuta digiraamat
โHoolingu Lugemisnรตustaja annab nรตuโ (Pere ja kodu jaanuar 2021)
โTere, tรคhedโ (Pere ja kodu september 2016)
โKuidas tรตsta lapses lugemishuviโ (Pere ja kodu mรคrts 2016)
Laste lugemishuvi (video)
Tรคhenรคrja Lastetoas (video)
Lugemisjooga (Delfi artikkel)
Lastetoa saade: Tรคhespordipรคev (KPTGBD)
Lastetoa saade: Tรคhenรคrija ja H-tรคht
Lastetoa saade: Kohtumine tรคhenรคrijaga
Lastetoa saade: Naljajutud lugemispesas
Lastetoa saade: Tรคishรครคlikud lugemispesas
Lastetoa saade: Vรตรตrtรคhed lugemispesas
Lastetoa saade: S- tรคht lugemispesas
โMaili Liinev on eripedagoog-nรตustaja, kasvatusteaduste MA, on tรถรถtanud lasteaiaรตpetajana, eripedagoogina lasteaias ja koolis, vรคikeklassiรตpetajana ja tรถรถtab ka hetkel eripedagoog- lugemisnรตustajana, superviisorina ja koolitajana Hoolingus. Maili on olnud projekti Lugemispesa รผks loojatest ja juhtidest; ta on leiutanud lugemisjooga. Mailil on kaks last ja ta omab kogemust รตpetada dรผsleksiaga last.
Tagasiside
Epu ema
Meie pesamuna Epp ei ilmutanud veel 5-aastaselt mingit huvi lugemise vastu. Tรคhed olid kenasti selged, kirjutada oskas ka, aga raamatute lugemist pidas suurema รตe ja venna tegevuseks. Vanematena proovisime lรคbi korduvalt rida nippe, kuidas temas lugemishuvi tekitada. Vaatasime koos pildi-ja juturaamatuid, lasime tal ise vรคikseid poenimekirju koostada ja siis poes selle jรคrgi asju korvi otsida, palusime liigeldes โabiโ tรคnavanimetuste lugemisel, nรคitasime ise eeskuju raamat kรตhul diivanil lugedes jne jne. Tirts ei nรคidanud aga mingit omapoolset huvi. Lasteaia viimase rรผhma saabudes osalesime Maili lรคbiviidud lugemisalasel koolitusel ning sealt algas meie pesamuna lugemisareng. Nad kohtusid Mailiga 2-3x kuus ca paari kuu vรคltel ning see, milliseks kujunesid jรคrgmised aastad, รผllatas meid kรตiki. Mitmendat aastat jรคrjest on Eesti Lastekirjanduse Keskus teda kui usinat lugejat tunnustanud โHea Lugejaโ aukirja ja mรคrgiga. Eelmisel รตppeaastal, st 3ndas klassis oli tal eesmรคrk kooliaastas lugeda 100 raamatut, selle รผletas ta 9 raamatuga. Lรผhidalt โ meil on vรคgagi pรตhjust oletada, et Maili oskuslik juhendamine mรคngis siin VรGA suurt rolli.